Jornades de formació sobre accessibilitat cultural
El passat 6 de juliol, la FESOCA va participar en la jornada formativa sobre Diversitat i Inclusió, organitzada per l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural en col·laboració amb Apropa Cultura, al Museu d’Història de Catalunya, que va esdevenir un espai d’intercanvi de coneixement i experiències entre professionals de museus, conjunts monumentals i entitats socials, reforçant la importància d’incorporar una perspectiva transversal d’accessibilitat que garanteixi l’exercici efectiu dels drets culturals de totes les persones.
En representació del col·lectiu de persones sordes, la FESOCA va oferir uns continguts centrats en la realitat de la comunitat sorda usuària de l’LSC, posant en valor la seva identitat lingüística i cultural i les necessitats d’accessibilitat comunicativa als equipaments patrimonials. La intervenció també va abordar els principals mites, estigmes i concepcions errònies que encara avui persisteixen com a constructes socials envers el col·lectiu i la llengua, i que continuen generant barreres per a la participació plena en la vida cultural.
Recordem que la comunitat sorda aplega un conjunt de persones i professionals que poden gaudir de la cultura a través de la llengua de signes i d’altres mesures i recursos a la comunicació. Les necessitats i interessos de totes les persones amb discapacitat i en concret de la Comunitat Sorda han de ser objecte de protecció i respecte, tal i com a minoria lingüística i cultural, evitant parlar de números i percentatges, ja que es contribueix a enriquir el mosaic de cultures existents a Catalunya.




